Rabbi's Desk

SHAVUOT

UP THE DOWN STAIRCASE

Is it possible to climb up while you’re going down?

The Decalogue, referred to as the Ten Commandments, was written on Luchos, two tablets. Wouldn’t it have been appropriate to have all ten listed together? Why were the commandments divided into two groupings?

The first five relate to Mitzvos between man and G-d. The second set refers to Mitzvos between man and man. Faith and dealing with people are two distinct matters. However, mastering one particular trait can lead to success and achievement in both areas.

Prior to Shavuot, the Parsha of Bamidbar is read. As we prepare to relive the experience of receiving the Torah at Sinai, we are reminded that there is a critical component necessary for our spiritual growth. The Torah was given on the lowest mountain in the desert. “Words of Torah are firmly maintained by someone who lowers himself, and places himself like a desert.”[1] That is why in describing the events at Sinai the Torah states,” ‘Vayachanu bamidbar, they dwelled in the desert,’ meaning that they demonstrated humility, placing themselves like desert sand that anyone can tread upon.[2] Realizing one’s lowliness causes a person to look up to Hashem. He realizes the infinite greatness of the Almighty and opens his mind and heart to learn and do Hashem’s bidding.

Humility does more. The main element that leads to strife amongst people is their quest for kavod, honor. When Bnei Yisrael stood at the mountain and saw that Hashem chose it because of its lowliness, they took note and took that lesson to heart. Being honored by others was not their concern. This led to a rare moment in history that is recorded as the time that they stood together as one, as one person with one heart.[3]

In the last paragraph of the Shemoneh Esrei is a plea, “Vanafshi ceafar lakol tihyeh, may my soul be like dust to everyone.” What kind of plea is that? Who wants to feel like dust? The prayer is a request for Divine assistance in strengthening us with humility.

What is the plea that comes afterwards? “Pesach libi beTorasecha, open my heart in Your Torah.” It is placed there deliberately. If a person lowers himself, he can then be in position to grow in Torah. Indeed this is the mode of conduct that is guaranteed to yield great results in the Mitzvos between man and man and those between man and G-d. However, there is even more, “Ubemitzvosecha tirdof nafshi, may my soul run to perform Mitzvos.” Someone might think that a humble person is limited, while the opposite is the reality. That person will have great enthusiasm and excitement every day.

Do we realize that the lower we go, the higher we get?

 

Chag Sameach,

Rabbi Hershel D. Becker

[1] Eruvin 54a

[2] Ohr Hachaim Yisro 19:2

[3] Loc. cit., Klei Yakar Yisro 19:2

SHAVUOT

SUBIENDO LA ESCALERA QUE BAJA

¿Es posible escalar hacia arriba mientras estas bajando?

El Decálogo, conocido como los Diez Mandamientos, fue escrito en  lujot, dos tabletas. ¿No habría sido apropiado tener los diez juntos? ¿Por qué se dividieron los mandamientos en dos grupos?

Los primeros cinco se relacionan con Mitzvot entre el hombre y Di-s. El segundo conjunto se refiere a Mitzvot entre hombre y hombre. La fe y el trato con las personas son dos asuntos distintos. Sin embargo, dominar un rasgo particular puede conducir al éxito y al logro en ambas áreas.

Antes de Shavuot, se lee la parashá de Bamidbar. Mientras nos preparamos para revivir la experiencia de recibir la Torá en el Sinaí, se nos recuerda que hay un componente crítico necesario para nuestro crecimiento espiritual. La Torá fue dada en la montaña más baja del desierto. “Las palabras de la Torá son mantenidas firmemente por alguien que se rebaja y se coloca como un desierto”. [1] Es por eso que al describir los eventos en el Sinaí, la Torá dice: “Vayajanu bamidbar, vivieron en el desierto”. que demostraron humildad, colocándose como arena del desierto sobre la cual cualquiera puede pisar. [2] Al darse cuenta de su humildad, una persona admira a Hashem. Se da cuenta de la infinita grandeza del Todopoderoso y abre su mente y corazón para aprender y cumplir las órdenes de Hashem.

La humildad hace más. El elemento principal que conduce a la lucha entre las personas es su búsqueda de kavod, honor. Cuando Bnei Israel se paró en la montaña y vio que Hashem lo eligió por su humildad, tomaron nota y tomaron en serio esa lección. Ser honrado por otros no era su preocupación. Esto llevó a un momento raro en la historia que se registra como el tiempo que estuvieron juntos como uno, como una persona con un solo corazón. [3]

En el último párrafo de Shemoneh Esrei hay una súplica: “Vanafshi keafar lakol tihyeh, que mi alma sea como el polvo para todos”. ¿Qué tipo de súplica es esa? ¿Quién quiere sentirse como el polvo? La oración es una solicitud de ayuda Divina para fortalecernos con humildad.

¿Cuál es la súplica que viene después? “Petaj libi beTorateja, abre mi corazón en Tu Torá”. Se coloca allí deliberadamente. Si una persona se rebaja, puede estar en posición de crecer en la Torá. De hecho, este es el modo de conducta que garantiza grandes resultados en los Mitzvot entre hombre y hombre y aquellos entre hombre y Di-s. Sin embargo, hay aún más, “Ubemitzvoteja tirdof nafshi, que mi alma corra para realizar Mitzvot”. Alguien podría pensar que una persona humilde es limitada, mientras que lo contrario es la realidad. Esa persona tendrá un gran entusiasmo y emocion todos los días.

¿Nos damos cuenta de que cuanto más bajo vamos, más alto llegamos?

 

Jag Sameach,

Rabino Hershel D. Becker

Traducido Sara Slomianski y Miriam Levy

 

 

 

[1] Eruvin 54a

[2] Or Hachaim Yisro 19: 2

[3] Loc. cit., Klei Yakar Yisro 19: 2